ولایت فقیه در روایات (۴)
10 می 2020 - 4:05
بازدید 368
پ
پ

ادامه شبهه ۱۰: آیا ولایت فقیه در روایات اثبات شده است؟

روایت پیامبر صلی الله علیه و آله به نقل از امیرالمومنین علیه السلام): «اللهمَّ ارْحم خلفائی»


شیخ صدوق رحمة الله علیه ‌به نحو مرسل روایتی را این چنین نقل می‌کند:«و قال امیرالمومنین (علیه السلام) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) اللهمَّ ارحم خلفائی. ثلاث مرات قیل له٬ یا رسول الله! و مَن خلفائک؟ قال الّذین یأتون من بعدی یروون عنی حدیثی و سنتی.»
«امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود که رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمودند:بارخدایا! جانشینان مرا مورد لطف و رحمت خود قرار ده. سوال شد:ای فرستاده خدا! جانشینان شما چه کسانی هستند؟ حضرت در پاسخ فرمودند: کسانیکه بعد از من می آیند و حدیث و سنت مرا روایت می‌کنند.»

حدیث مذکور از آن جهت مورد اعتماد است که از طرق بسیاری نقل شده است.

ولایت فقیه در روایات

اشکال اول: چطور از این روایت، ولایت فقها اثبات می‌شود؟


پاسخ: در فرهنگ اسلامی از لفظ «خلیفه» معنای ولایت، حکومت و فرمانروایی اراده می‌شود؛ مگر‌اینکه قرینه ای صریح برخلاف آن باشد و ازآنجا که لفظ «خلیفه» مطلق آمده و قیدی وجود ندارد، می‌توان بنحو مطلق سه منصب را برای خلیفه پیامبر (صلی الله علیه و آله) ثابت دانست.
از جمله‌ی « فیحلمونها الناس من بعدی» که در ‌برخی از نقل‌ها آمده و مفهوم عالم فقیه را می‌رساند، در می‌یابیم که روایت، ظهور در مقام فقاهت دارد.
همچنین مراد از راویان حدیث و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) کسانی نیستند که تنها نقل حدیث می‌کنند، بی‌آنکه از رموز احادیث و احکام اسلامی آگاهی کامل داشته باشند٬ و فقط راوی حدیث بودن نمی‌تواند مصحح رسیدن به مقام خلافت پیامبر (صلی الله علیه و آله) باشد؛ لذا مراد از خلیفه دراین روایت، عالِم فقیه است نه ناقل حدیث.

اشکال دوم: اگر مقصود از خلفاء در‌حدیث مزبور همه علمای اسلامی باشند و مراد از خلافت نیز زعامت و حکومت سیاسی باشد دراین صورت عالمان دینی درزمان حیات ائمه (علیهم السلام) در عرض آنان قرار گرفته و دارای مقام ولایت می‌شوند و این مقام در زمان ائمه معصومین (علیهم السلام) منحصر به آنان است.

بیشتر بخوانید:

عصمت برای مقام ولایت فقیه ضرورت دارد یا خیر؟


پاسخ امام خمینی (رحمة الله علیه): اول آنچه برای اهل بیت (علیهم السلام) ثابت است، خلافت کلی و همه جانبه است؛ آنچنان که در زمان حضرت علی (علیه السلام) همه افراد و ازجمله امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) مشمول خلافت و ولایت آن حضرت بودند. بنابراین خلافت فقها درعرض خلافت اهل بیت (علیهم السلام) نیست بلکه در طول آن است. دوم درزمان حیات ائمه (علیهم السلام) دلیل خاصی داریم که زعامت همه امور درتمام زمینه ها را برای ایشان اثبات می‌کند. سوم استدلال به این حدیث برای اثبات خلافت فقها درعصر غیبت می‌باشد و لذا ولایت ایشان در زمان ائمه تخصصا خارج است.

برگرفته از :
www.intjz.net
www.smhi.ir

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.