21 ژانویه 2020 - 13:28
بازدید 738
پ
پ

شبهه ۹: آیا ولایت فقیه در قرآن اثبات شده است؟

پاسخ:

ارائه دلیل قرآنی معتبر برای اثبات ولایت فقیه، اگر از طریق روایات باشد یقینی تر است و این احتمال دیگر مطرح نمیشود که استدلال به چنین دلیلی، حاصل برداشتِ اشتباه فردی است. برای اثبات نقلی ولایت فقیه در قرآن با استفاده از آیه ۴۴ سوره مائده می توان به حدیث امام صادق(علیه السلام) اشاره کرد که حضرت در آن می فرماید: «از جمله چیزهایی که به سبب آن، کسی مستحق امامت می شود: پاکدامنی و پاکی از گناهان و معاصی هلاکت باری است که[آدمی] را لایق آتش دوزخ می کند و دیگر، آگاهی از تمام حلال ها و حرام هایی که مردم به آنها نیاز دارند و سوم، علم به قرآن (و شناخت خاص و عام و محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ آن…)».

دلیل قرآنی معتبر برای اثبات ولایت فقیه
ولایت فقیه قرآنی

احبار همان علماء

آنگاه شخصی از علت انحصار رهبریت و امامت در شخص صاحب این صفات پرسید؛ حضرت فرمودند: « به دلیل این قول پروردگار که درباره کسانی است که از سوی خداوند در ایجاد حکومت اذن دارند: “إنّا أنْزَلْنا التَّوْراةَ فیها هُدیً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ هَادُوا وَ الرَّبانیُّونَ وَ الْأحْبارُ” (تورات را ما نازل کردیم که در آن هدایت و نور بود؛ انبیا که اسلام آوردند با آن در بین یهودیان حکم می کردند، و همچنین ربانیون که مربیان مردم بودند و علما بر طبق تورات در بین مردم حکومت می کردند) پس دسته دوم از پیشوایان، یعنی ربانیون، غیر از انبیا هستند؛ آنها کسانی هستند که مردم را با علم خود تربیت می کنند. و دسته سوم، یعنی احبار، همان علما هستند که و آنها، غیر از دسته دوم یعنی ربانیونند». (۱)


بنابراین مسئله «ولایت فقیه» از آیات قرآن گرفته شده و نیز عقل انسان هم آن را تایید می کند.

در زمان حضور انبیا(علیهم السلام) و بعد از آنان ائمه(علیهم السلام) که مسئله انتقال ولایت از خداوند به آنان روشن است. در زمان کنونی نیز، علاوه بر آیات قرآن، عقل سلیم حکم میکند فردی که عالم به دین، عادل، پرهیزگار و مطیع فرمان إلهی است و نیز کفایت لازم را دارد نسبت به یک شخص فاسق و پیرو هوای نفس، صلاحیت بیشتری را برای دستگیری زمام امور جامعه اسلامی داراست.

بیشتر بخوانید:

بررسی عصمت برای ولی فقیه

یکی از اهداف انبیاء؛ برقراری عدالت اجتماعی


از طرفی هدف از ارسال رسل، برقراری عدالت در روابط اجتماعی است که این، جز با تشکیل حکومت امکان پذیر نیست؛ و در قرآن، احکامی مانند دریافت مالیات هایی چون خمس، زکات و خراج را که مستلزم وجود حکومت است نه تنها به پیامبر(صلی الله علیه و آله) امر کرده بلکه از تمام مسلمین خواستار شده است.(۲)

پی نوشت:

۱٫ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن،ج۵، ص۳۶۱؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۳۰۶؛ تفسیر العیاشی، ج۱، ص۳۲۲_۳۲۳؛ تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۶۳۴؛ و… .
۲٫انفال/۴۱؛ توبه/۱۰۳٫

برگرفته از: شناخت رهبری
علی خاک رنگین

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.