پ
پ

شاید شما هم شنیده باشید که بعضی‌­ها می­‌گویند:« دنیا باید پر از ظلم بشود، تا امام زمان ظهور کند. پس قربة الی الله بنشینیم و دست روی دست بگذاریم تا جهان پر از ظلم بشود.»
برای یافتن حقیقت ماجرا، خوب است قبل از هر چیز معنا و مفهوم مهدویت را مرور کنیم.
مهدویت یعنی اعتقاد به این­که پیروزی نهایی، فقط و فقط برای جبهه حق است؛ دنیا پایان نمی‌­یابد مگر زمانی که عدالت به طور کامل در جهان مستقر شود و جهان سرشار از ایمان اسلامی و انسانی ایجاد بشود. اجرای این ایده عمومی و انسانی به دست مقدس منجی موعود، حضرت مهدی علیه السلام خواهد بود. این اندیشه و اعتقاد، ریشه قرآنی دارد. قرآن کریم با قاطعیت تمام، پیروزی نهایی ایمان اسلامی، غلبه قطعی صالحان و متقیان و آینده درخشان و سعادتمند را برای بشریت نوید داده است.
«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون: اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان پیروز کند، گرچه مشرکان خوش نداشته باشند». (صف/۹)

«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ: و همانا ما پس از تورات در زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به میراث می‌برند». (انبیاء/۱۰۵)

بنابراین باید گفت بزرگ‌ترین خاصیّت اعتقاد به مهدویت در میان شیعیان، امیدآفرینی است. (مقام معظم رهبری، ۱۴/۳/۱۳۹۴) جامعه تشیّع فقط به برجستگی‌های تاریخ خود در گذشته متّکی نیست، چشم به آینده دارد. یک نفر معتقد به مسئله مهدویّت طبق اعتقاد تشیّع، در سخت‌ترین شرایط، دل را خالی از امید نمی­داند و شعله امید همواره وجود دارد؛ چون میداند که این دوران تاریکی، این دوران ظلم، این دوران تسلّط ناحق و باطل قطعاً سپری خواهد شد.

حالا قضاوت با شما: آیا کسی که امیدوار به آینده است، دست روی دست می‌­گذارد تا ظلم دنیا را پرکند؟ آیا تمام تلاشش را نمی­‌کند که زمینه ظهور آن عدل جهانی را فراهم کند؟ قطعا تلاش می­‌کند؛ چون از قدیم گفته­‌اند با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌­شود!

در قسمت‌های بعد، در مورد بهترین و جامع‌ترین راه مبارزه با ظلم صحبت خواهیم کرد.

 


برگرفته از:

۱. مطهری، مرتضی، قیام و انقلاب مهدی، تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۹۱.

۲. بیانات درمراسم بیست و ششمین سالگرد امام خمینی(رحمه الله علیه)، ۱۴/۳/۱۳۹۴.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.