پ
پ

آیا جایگاه زن دراجتماع پس از انقلاب تغییری کرده است؟ آیا این تغییر در جهت اکرام زن بوده و یا محدود کردن و به خانه کشاندن او؟ آیا فعالیت‌های رهبران انقلاب در احیای جایگاه و شخصیت زن کارآمد بوده است؟ چگونه می‌توان فهمید که کارآمدی جمهوری اسلامی در احیای جایگاه و شخصیت زن چقدر بوده است؟

پاسخ به این سوالات را در متن پیش رو بخوانید. البته قبل از ورود به بحث، لازم است اندکی از جایگاه زن قبل از انقلاب بخوانیم و بدانیم.

زن از نگاه شاه و دربار

شاهان پهلوی نه فقط در عمل به منزلت زن توجهی نمی کردند، بلکه حتی در گفتار نیز از دیدگاه خود دفاع می‌کردند. آنها با وقاحت تمام، نقش زن را فقط محدود در ارضای نیازجنسی مردان می‌دانستند و هیچ باوری به موفقیت زنان در امورمختلف نداشتند. برای مثال محمدرضا شاه در مصاحبه با خانم اوریانا فالاچی ،خبرنگار ایتالیایی، در سال ۱۳۵۲ درباره زن این گونه اظهار نظر کرد:«در زندگی یک مرد، زن به حساب نمی آید؛ مگر وقتی که زیبا باشد و خصوصیات زنانه خود را حفظ کرده باشد… شما زنان هرگز یک میکل آنژ یا یک باخ نداشته‌اید یا حتی یک آشپز بزرگ. هیچ چیز بزرگی نداشته‌اید. راستی شما در طی این مصاحبه‌هایتان چند زن قادر به اداره یک کشور را دیده‌اید؟»

زن از نگاه امام خمینی(رحمه الله علیه)

نتیجه تصویری برای عکسی از حضور زنان در راهپیمایی های اول انقلاب
زنان مبارز، دوشادوش مردان

امام خمینی (رحمه الله علیه) زن را یک مربی بزرگ معرفی کرده‌اند. ایشان در معرفی بعد انسانی زن فرمودند:« قرآن کریم انسان‌ساز است و زن‌ها نیز انسان‌ساز…. اگر زن‌های انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته بشود، ملت‌ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد».

حضرت امام به زنان نیز همانند مردان تکلیف می‌کنند که در عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و… با قدرت تلاش کنند:

« شماها در تحصیل کوشش کنید که برای فضایل اخلاقی، فضایل اعمالی مجهز شوید. شما برای آتیه مملکت جوانان نیرومند تربیت کنید. در بعد اجتماعی شما باید درهمه صحنه‌ها و میدان‌ها آن قدری که اسلام اجازه داده، وارد باشید. در [بعد فرهنگی] این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانم‌ها همان طوری که آقایان مشغول هستند، همانطوری که مردها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند شما هم باید مشغول باشید».

زن از نگاه امام خامنه ای(مد ظله العالی)

رهبر معظم انقلاب در چهار دهه اخیر، در دیدارهای مختلفی که با اقشار مختلف جامعه به ویژه بانوان داشتند، بارها درباره شخصیت زن و فضیلت مقام او صحبت کرده‌اند. برای نمونه فقط به یکی از بیانات اشاره می شود:

« در حقوق اجتماعی، فرقی بین زن و مرد نیست. در حقوق شخصی و فردی، بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد. در چند مسأله اختصاصی شخصی امتیازاتی به زن داده شده؛ آن هم بر اساس اقتضای طبیعت زن و مرد، این اسلام است؛ متین ترین، منطقی ترین، عملی ترین قوانین و حدود و مرزهایی که ممکن است انسان در مسئله جنسیت فرض کند».

مجموعه کتب نقش و رسالت زن برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری
مجموعه کتب نقش و رسالت زن برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری

نظر مقام معظم رهبری در مورد زنان و جایگاه آنها را می‌توان در مجموعه «نقش و رسالت زن» بدست آورد. اهمیت و چگونگی حضور بانوان در اجتماع و حفظ کانون خانواده در این کتاب به خوبی تبیین شده است.


دانلود نسخه الکترونیکی مجموعه کتاب‌های نقش و رسالت زن


نمونه کارآمدی نظام در احیای جایگاه زن

بررسی وضعیت علمی و میزان سواد زنان

دستاوردهای جامعه زنان در چهار دهه انقلاب

رشد و ارتقاء توانمندی‌های زنان در ابعاد مختلف

قانون‌های مربوط به اشتغال زنان

این عناوین مواردی هستند که در نوشته‌ای آینده به بررسی وضعیت آن‌ها در جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت. با مدد گرفتن از آمار و اطلاعات خواهیم دید که آیا کارآمدی جمهوری اسلامی در احیای جایگاه و شخصیت زن به اندازه لازم بوده است، یا خیر.

اما به عنوان نمونه حاصل نگاه رهبران انقلاب به زن را می‌توان حضور بانوان نخبه ای دانست که در کنار فعالیت های علمی و اجتماعی خود، کانون خانوادگی شان گرم است. حتی وجود کودک خردسال و مشغله‌های خانواده مانع از حضور مفید و مؤثر آنها در جامعه نشده است.

زهرا هدایتی متین،دارنده مدال طلای المپیاد ادبیات
زهرا هدایتی متین،دارنده مدال طلای المپیاد ادبیات

بیشتر بخوانید

ماجرای عکس جالبی که در دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری سوژه ساز شد

فهمیده‌ها

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “کارآمدی جمهوری اسلامی در احیای جایگاه و شخصیت زن”
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.