17 جولای 2019 - 10:43
بازدید 809
پ
پ

در این یادداشت بنا داریم گزارشی آماری از استفاده‌های قرآنی حضرت آیه الله خامنه ای در سال اخیر (سال ۱۳۹۷) ارائه دهیم تا با مهم‌ترین آیات ارائه شده توسط رهبر معظم انقلاب و اندیشه‌های قرآنی ایشان بیشتر آشنا گردیم.

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/42442/C/13980216_1342442.jpg

بیانات ایشان از ابتدای سال ۹۷ تا انتهای ماه مبارک رمضان جاری، حد فاصل تاریخ ۱۳۹۷/۱/۱ الی ۱۳۹۸/۳/۱۵ مورد واکاوی قرار گرفته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این ۱۴ ماه به ایراد ۶۸ سخنرانی در میان اقشار مختلف مردم اعم از اعضای مجلس خبرگان، خانواده‌های شهدا، فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی، طلاب، کارگزاران حج و…پرداخته‌اند. روش و سیره معظّم‌له همواره آن است که در طول بیانات خویش به آیاتی از کلام الله مجید تمسک کرده و اشاراتی مستقیم دارند. این آیات جدای از فرمایشاتی است که برگرفته از آیات قرآن بوده و مبنایی قرآنی دارد. طبق محاسبات آماری در این ۶۸ سخنرانی ایشان به ۱۷۰ آیه‌ی قرآن اشارات مستقیم داشته  که از نظر آماری یعنی در هر سخنرانی حداقل دو بار از آیات قرآن استفاده نموده‌
در این میان برخی از آیات و سوره‌ها بیشتر مورد تأکید معظّم‌له بوده و تکرار بیشتری در بیانات سال اخیر داشته‌اند که در حد خود قابل ارزیابی و برای اهل نظر قابل استفاده خواهد بود و به نحوی نشان از شرایط اجتماعی-سیاسی سال اخیر و نحوه‌ی مواجهه‌ی انقلاب اسلامی با این شرایط را داراست. در این یادداشت سعی بر آنست که به بررسی و بازنشر مهم‌ترین نکات، پیرامون ۷ آیه پرتکرار در بیانات یکسال اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بپردازیم. امید است با توجه بیشتر به این آیات و نحوه‌ی استفاده‌های معظّم‌له از آنها با بنیان‌های فکری ایشان آشنا گردیده و ترسیم دقیق‌تری از وضعیت موجود ارائه نماییم.

گزارش کلی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در طی سخنرانی‌های سال اخیر به ۱۷۰ آیه از قرآن تمسک نموده که این آیات در ۴۴ سوره قرار گرفته است؛ سوره‌های ابراهیم، احزاب، اعراف، آل‌عمران، الرحمن، اسراء، انسان، انعام، انفال، انشراح، بروج، بقره، توبه، جاثیه، جمعه، حج، حجر، حجرات، حدید، سبأ، شوری، صافات، صف، ضحی، طلاق، طه، طور، عنکبوت، فتح، ق، قصص، مائده، محمد، مزمل، ممتحنه، منافقون، نجم، نحل، نساء، نصر، هود، یوسف و یونس. در این میان سهم سوره‌های مکی ۲۵ سوره و سهم سوره‌های مدنی ۱۹ سوره است.

سوره‌های پر بسامد در فرمایشات رهبری در سال اخیر به ترتیب عبارت است از سوره‌های آل‌عمران، بقره، فتح، توبه، نساء، انفال، احزاب، حج، محمد، ابراهیم، اعراف، نحل، طه و مائده که ۱۰ سوره‌ی آن مدنی و ۳ سوره‌ی باقی مانده مکی بشمار می‌آید.

سوره آل‌عمران بقره فتح توبه نساء انفال احزاب
تکرار ۲۲ ۱۵ ۱۵ ۱۱ ۱۰ ۸ ۷
مکی/مدنی مدنی مدنی مدنی مدنی مدنی مدنی مدنی
سوره حج محمد ابراهیم اعراف نحل طه مائده
تکرار ۷ ۷ ۵ ۵ ۵ ۴ ۴
مکی/مدنی مدنی مدنی مکی مکی مکی مکی مدنی

آیات پرتکرار نیز برابر است با آیات: فتح۲۹، حج۴۰،آل‌عمران۱۷۳، آل‌عمران۱۷۰، فتح۲۲تا۲۳، آل‌عمران۱۱۸، محمد۷ و نساء۷۶؛ جالب توجه آنکه تمامی این آیات، آیات مدنی بوده و به بعد از تشکیل حکومت نبوی ناظر است.

آیه فتح۲۹ نساء۷۶ حج۴۰ محمد۷ آل‌عمران۱۷۳ آل‌عمران۱۷۰ فتح۲۲تا۲۳
تکرار ۷ ۶ ۵ ۵ ۴ ۴ ۴
مکی/مدنی مدنی مدنی مدنی مدنی مدنی مدنی مدنی

نوشته های مشابه

جهاد کبیر
4 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.