درابتدا دلایل عقلی دراثبات ولایت فقیه، و بعد ازآن دلایل نقلی آن که شامل آیات و روایات می شوند را بیان کردیم ، و بعد دلایل مرکب ازعقل و نقل راذکرکردیم ازجمله: ۱- پیرامون «آیه هل یستوی الذین یعلمون». ۲-پیرامون روایت «اللهم الرحم خلفائی». ۳- پیرامون روایت «الفقاء امنا الرسل ». دراین نوشته چهارمین دلیل مرکب ازعقل و نقل را که پیرامون «اذا مات المؤمن …» می باشدرا بیان می کنیم.
۴_پيرامون روايت «اذا مات المؤمن…»
«محمد بنُ يحيى، عن احمد بن محمد، عن ابنِ محبوبٍ، عن علىّ بنِ ابى حمزةَ، قال سمعت أبا الْحسن موسى بنَ جعفر، عليهما السلام، يقول: إذا ماتَ الْمُؤْمِنُ، بَكَتْ عَلَيْهالْملَائِكَةُ وَ بِقاعُ الْارْضِ الّتي كانَ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَيْها، و أبْوابُ السّماءِ الّتي كانَ يصْعَدُ فيها بِأعْمالِهِ؛ وَ ثُلِمَ فى الْاسلامِ ثُلْمَةً لا يَسُدّها شَيْءٌ، لأَنّ الْمُؤْمِنينَ الْفُقَهاءَ حُصُونُ الْاسْلامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَها»[کافی،ج ۱،ص ۳۸]
[راوی] مىگويد از امام موسى بن جعفر الصادق (عليهالسلام) شنيدم كه مى فرمود:«هرگاه مؤمن (يا فقيه مؤمن) بميرد، فرشتگان بر او مىگريند و قطعات زمينى كه بر آن به پرستش خدا برمىخاسته و درهاى آسمان كه با اعمالش بدان فرامىرفتهاست. و در (دژ) اسلام شكافى پديدار خواهد شد كه هيچ چيز آن را ترميم نمىكند، زيرا فقهاى مؤمن دژهاى اسلامند، و براى اسلام نقش حصار مدينه را براى مدينه دارند.»
اينكه فرموده اند«فقها حصون اسلامند» يعنى :
فقهامكلفند اسلام را حفظ كنند، و زمينه اى رافراهم آورند كه بتوانند حافظ اسلام باشند.
و اين ازاهم واجبات است. و ازواجبات مطلق مىباشد نه مشروط. و ازجاهايى است كه فقهاى اسلام بايد دنبالش بروند، حوزههاى دينى بايد به فكر باشند و خود را مجهز به تشكيلات و لوازم و قدرتى كنند كه بتوانند اسلام را به تمام معنا نگهبانى كنند، همانگونه كه خود رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) و ائمه(عليهمالسلام) حافظ اسلام بودند و عقايد و احكام و نظامات اسلام را به تمام معنا حفظ مىكردند.
منبع: کتاب ولایت فقیه برگرفته ازکتاب فقاهت عدالت،ج۱،ص۳۶
برچسب ها: دلایل مرکب ازعقل ونقل، اثبات ولایت فقیه، روایت اذا مات المومن،ولایت فقیه ، رهبری
ثبت دیدگاه