پ
پ

ادله عقلی اثبات ولایت فقیه در کلام علما و فقها

حضرت آيت الله مصباح يزدي

ضرورت وجود حکومت

براى تأمين مصالح فردى و اجتماعى بشر و جلوگيرى از هرج و مرج و فساد و اختلال نظام، وجود حكومت در جامعه ضرورى و لازم است…. اكثريت قاطع انديشمندان علوم سياسى و غير آنها، اين اصل را قبول دارند و كسى در مورد آن ترديدى ندارد و تنها آنارشيست‏ها و ماركسيست‏ها در اين مسئله مناقشه كرده‏ اند.

ایده آل و عالی ترین و مطلوب ترین شکل حکومت

حكومت ايده‎آل و عالى‏ ترين و مطلوب‏ ترين شكل آن، حكومتى است كه امام معصوم(عليه السلام) در رأس آن باشد و جامعه را اداره كند… مراد از معصوم در اين جا، همان پيامبر و دوازده امام(عليهم السلام) هستند كه به اعتقاد ما شيعيان از ويژگى عصمت برخوردارند؛ يعنى نه عمداً و نه سهواً گناه و يا اشتباه نمى‏ کنند و هيچ‏گونه نقص و اشكالى در رفتار و اعمال و گفتار و كردار و تصميم‏هاى آنان وجود ندارد. اين ويژگى باعث می شود كه آنان واجد بالاترين صلاحيت براى به‏ عهده‏ گرفتن امر حكومت باشند. زيرا حاكمان و فرمان‏روايان يا به‏ خاطر منافع شخصى و شهوانى خود ممكن است از مسير حقّ و عدالت منحرف شوند و حكومتشان به فساد جامعه بينجامد و يا اين كه در اثر عملكرد سوء و اشتباه و تصميمات نادرست و غيرواقع‏ بينانه، موجبات فساد و تفويت مصالح جامعه را فراهم كنند. اما فردى كه معصوم است، همان‏طور كه گفتيم، به علّت برخوردارى از ويژگى عصمت، نه مرتكب گناه مى‏ گردد و نه دچار اشتباه در فكر و عمل مى‏ شود.

 نزدیک ترین مرتبه حکومت به حکومت معصوم

بر اين اساس كه «هنگامى كه تأمين و تحصيل يك مصلحت لازم و ضرورى در حدّ مطلوب و ايده‏ آل آن ميسّر نباشد، بايد نزديك‏ ترين مرتبه به حدّ مطلوب را تأمين كرد»، لذا در بحث ما، هم هنگامى كه مردم از مصالح حكومت معصوم(عليه السلام) محروم بودند، بايد به‏ دنبال نزديك‏ترين مرتبه به حكومت معصوم باشيم… حكم عقل اين است كه «به بهانه عدم دسترسى به مصلحت ايده ‏آل و مطلوب حكومت، نه مى توان از اصل مصلحت وجود حكومت به‏ طور كلّى صرف‏ه نظر كرد، و نه مى ‏توان همه حكومت‏ ها را على‏ رغم مراتب مختلف آنها يكسان دانست و رأى به جواز حاكميت هر يك از آنها به‏ طور مساوى داد؛ بلكه حتماً بايد به‏ دنبال نزديك ‏ترين حكومت به حكومت معصوم و نزديك‏ ترين مصلحت به مصلحت ايده‏ آل باشيم.»

سه امر اصلی در اقربیت یک حکومت به حکومت معصوم

اقربيّت و نزديكى يك حكومت به حكومت معصوم(عليه السلام) در سه امر اصلى متبلور مى‏ شود: اول علم به احكام كلّى اسلام (فقاهت)، دوّم شايستگى روحى و اخلاقى به‏ گونه ‏اى كه تحت تأثير هواهاى نفسانى و تهديد و تطميع ها قرار نگيرد (تقوى)، و سوّم كارآيى در مقام مديريت جامعه كه خود به خصلت‏ ها و صفاتى از قبيل درك سياسى و اجتماعى، آگاهى از مسائل بين‏ المللى، شجاعت در برخورد با دشمنان و تبهكاران، حدس صائب در تشخيص اولويت‏ ها و… قابل تحليل است. آن‏چه كه موجب تأمين بالاترين مرتبه مصلحت حكومت، در حكومت معصوم مى‏ شود، همه ويژگى‏ هاى وى اعمّ از رفتارى، اخلاقى، علمى، جسمى و ظاهرى، روحى و روانى، خانوادگى و… نيست، بلكه آن چه در اين زمينه دخالت اساسى دارد، يكى آگاهى كامل و همه‏ جانبه او به اسلام و احكام اسلامى است ـ كه بر اساس آن مى‏ تواند جامعه را در مسير صحيح اسلام و ارزش‏ هاى اسلامى هدايت كند ـ و دوّم، مصونيت صد در صد او از هرگونه فساد و لغزش و گناه و منفعت‏ طلبى و… است و بالاخره بصيرت و درك جامع و كامل، و مهارتى است كه در مورد شرايط اجتماعى و تدبير امور مربوط به جامعه دارد.

فقیه جامع الشرایط

پس در زمان غيبت امام معصوم(عليه السلام)كسى كه بيش از ساير مردم واجد اين شرايط باشد، بايد زعامت و پيشوايى جامعه را عهده‏ دار شود و با قرار گرفتن در رأس حكومت، اركان آن را هماهنگ نموده و به سوى كمال مطلوب سوق دهد. و چنين كسى جز فقيه جامع الشرايط شخص ديگرى نخواهد بود.

…ادامه دارد

منبع: ولایت فقیه، ج ۳؛برگرفته از کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، ص۹۰

برچسب­ها: اثبات ولایت فقیه، دلیل عقلی و نقلی،امام خامنه ای، ولی فقیه،رهبر 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.