ادله عقلی اثبات ولایت فقیه درکلام علما
حضرت آیت الله مصباح یزدی
ولایت براموال واعراض ونفوس
ولايت بر اموال و اعراض[۱] و نفوس[۲] مردم، از شئون ربوبيت الهى است و تنها با نصب و اذن خداوندمتعال مشروعيّت مى يابد.
حق تصرف ازجانب خداوندمتعال
اين قدرت قانونى و حق تصرّف در اعراض و نفوس مردم، از جانب خداى متعال به پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) وامامان معصوم(عليهم السلام) داده شده است.
درزمان عدم وجود معصوم
در زمانى كه مردم از وجود رهبر معصوم محروماند، يا بايد خداوند متعال از «اجراى احكام اجتماعى اسلام» صرفنظر كرده باشد، يا اجازه اجراى آن را به كسى كه اصلح از ديگران است، داده باشد.
صرف نظرکردن خداوند از اجرای احکام مساوی با نقض غرض
د) امّا اين كه خداوند در زمان عدم دسترسى جامعه به رهبر معصوم، از «اجراى احكام اجتماعى اسلام» صرفنظر كرده باشد، مستلزم ترجيح مرجوح[۳] و نقض غرض و خلاف حكمت است؛ بنابراين فرض دوّم ثابت مىشود؛ كه ما به حكم قطعىِ عقل، كشف مىكنيم، اجازه اجراى احكام اجتماعى اسلام، توسّط كسى كه اصلح از ديگران است، داده شده است.
فقیه جامع الشرایط
فقيه جامع الشرايط، يعنى فقيهى كه از دو ويژگىِ «تقوا» و «كارآيى» در مقام مديريت جامعه و تأمين مصالح آن برخوردار باشد، صلاحيتش از ديگران براى اين امر، بيشتر است.
پس: فقيه جامع الشرايط، همان فردِ اصلحى است كه در زمانى كه مردم از وجود رهبر معصوم محروم اند، از طرف خداى متعال و اولياى معصوم(عليهم السلام)، اجازه اجراى احكام اجتماعى اسلام به او داده شده است.
نتيجه مى گيريم كه فقيه جامع الشرايط، همان فرد اصلحى است كه در زمانى كه مردم از وجود رهبر معصوم در ميان جامعه محروم اند، از طرف خداوند و اولياى معصوم، اجازه اجراى احكام اجتماعى اسلام، به او داده شده است.»[۴]
منبع: ولایت فقیه، جلدسوم، برگرفته از کتاب ولایت فقاهت و عدالت، صفحه ۱۱
برچسبها: اثبات ولایت فقیه، دلیل عقلی و نقلی، امام خامنه ای، ولی فقیه، رهبر
[۱]. آبرو
[۲]. جان
[۳]. برتري دادن چيزي که پايينتر است.
[۴]. آيت الله مصباح يزدي، مردمسالارى دينى و نظريه ولايت فقيه، ص ۹۶
ثبت دیدگاه