پ
پ

  ادله عقلی اثبات ولایت فقیه درکلام علما   

حضرت آیت الله مصباح یزدی

ولایت براموال واعراض ونفوس

 ولايت بر اموال و اعراض[۱] و نفوس[۲] مردم، از شئون ربوبيت الهى است و تنها با نصب و اذن خداوندمتعال مشروعيّت مى ‏يابد.

حق تصرف ازجانب خداوندمتعال

اين قدرت قانونى و حق تصرّف در اعراض و نفوس مردم، از جانب خداى متعال به پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) وامامان معصوم(عليهم السلام) داده شده است.

درزمان عدم وجود معصوم

 در زمانى كه مردم از وجود رهبر معصوم محروم‏اند، يا بايد خداوند متعال از «اجراى احكام اجتماعى اسلام» صرف‏نظر كرده باشد، يا اجازه اجراى آن را به كسى كه اصلح از ديگران است، داده باشد.

صرف نظرکردن خداوند از اجرای احکام مساوی با نقض غرض

د) امّا اين كه خداوند در زمان عدم دسترسى جامعه به رهبر معصوم، از «اجراى احكام اجتماعى اسلام» صرف‏نظر كرده باشد، مستلزم ترجيح مرجوح[۳] و نقض غرض و خلاف حكمت است؛ بنابراين فرض دوّم ثابت مى‏شود؛ كه ما به حكم قطعىِ عقل، كشف مى‏كنيم، اجازه اجراى احكام اجتماعى اسلام، توسّط كسى كه اصلح از ديگران است، داده شده است.

فقیه جامع الشرایط

فقيه جامع الشرايط، يعنى فقيهى كه از دو ويژگىِ «تقوا» و «كارآيى» در مقام مديريت جامعه و تأمين مصالح آن برخوردار باشد، صلاحيتش از ديگران براى اين امر، بيشتر است.

پس: فقيه جامع‏ الشرايط، همان فردِ اصلحى است كه در زمانى كه مردم از وجود رهبر معصوم محروم‏ اند، از طرف خداى متعال و اولياى معصوم(عليهم السلام)، اجازه اجراى احكام اجتماعى اسلام به او داده شده است.

 نتيجه مى ‏گيريم كه فقيه جامع‏ الشرايط، همان فرد اصلحى است كه در زمانى كه مردم از وجود رهبر معصوم در ميان جامعه محروم‏ اند، از طرف خداوند و اولياى معصوم، اجازه اجراى احكام اجتماعى اسلام، به او داده شده است.»[۴]

   منبع: ولایت فقیه، جلدسوم، برگرفته از کتاب ولایت فقاهت و عدالت، صفحه ۱۱
برچسب­ها: اثبات ولایت فقیه، دلیل عقلی و نقلی، امام خامنه ای، ولی فقیه، رهبر 


[۱]. آبرو

[۲]. جان

[۳]. برتري دادن چيزي که پايين‎تر است.

[۴]. آيت الله مصباح يزدي، مردم‏سالارى دينى و نظريه ولايت فقيه، ص ۹۶

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.