پ
پ

ادله نقلی اثبات ولایت فقیه

۱.آیات:

۱- آیه معیت با صادقان

«یا ایها الذین آمنوا اتّقوا الله و کونوا مع الصّادقین». توبه/۱۱۹٫

نحوه استدلال به این آیه بر ولایت فقیه به این تقریر است که فقیه متعهد از جملۀ صادقان است و معیت با وی ملازم با تبعیت از او در امور شرعی و عرفی است. (چرا که شأن او صدور فتوا و انشای حکم است). و اطلاق معیت نیز دال بر اطلاق ولایت است و روایاتی که در آنها صادقین بر معصومین علیهم السلام تطبیق شده در حقیقت در مقام بیان مصادیق کامل و اولی و احق صادقین می­ باشند و مفید حصر نیستند.

۲- آیه هدایت به حق

«قل هل من شرکائکم من یهدی الی الحق قل الله یهدی للحق، افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی فمالکم کیف تحکمون». یونس/۳۵٫

برای مطاع بودن فرد و اینکه دیگران از او تبعیت کنند، آگاهی به حق و حقوق فرد و جامعه و راهنمایی بدان ضروری است که این وصف فقیه است.

۳- آیه امر به معروف و نهی از منکر

«ولتکن منکم امةٌ یدعونَ الی الخَیر و یأمرون بالمعروف و ینهونَ عنِ المنکرِ و اولئکَ هُمُ المفلِحون». آل عمران/ ۱۵۴٫

استدلال به این آیه به این تقریر است که دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر بر همگان به نحو وجوب کفایی واجب است و تشکیل حکومت، مقدمه این واجب و لازمه عقلایی آن است. اگر قیام و دعوت مستلزم تشکیل حکومت اسلامی باشد، در نتیجه تشکیل حکومت من باب مقدمۀ واجب، واجب خواهد بود.

۴- آیه اعتصام

«و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرّقوا». آل عمران/ ۱۰۳٫

در آیه فوق «حبل» به معنای «ریسمان» می­ باشد که در عصر غیب منصرف در فقیه جامع الشرائط است و عصمت در طرف حبل لازم نیست، چرا که ائمه معصومین علیهم السلام نیز نائبانی داشته اند که معصوم نبوده اند، در کلمات ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) اوصافی همچون «خلیفه رسول الله»، «حجت»، «امین الله» و «داعی الی الله» و «حفاظ الدین» بر فقیه تطبیق شده است و این از باب ملازمت این امور با «حبل الله» بودن ایشان است.

منبع: مقاله ی نگاهی به ادله ی نقلی، سایت intjz.net

برچسب ها:دلایل نقلی، اثبات قرآنی ولایت فقیه، امام خامنه ای، رهبر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.