06 سپتامبر 2019 - 19:33
بازدید 602
پ
پ

شبهه۲⃣

❓آیا نظام کنونی ایران، اسلامی است؟

? با توجه به اینکه مردم عامه، درک کاملی از امورات جهان هستی ندارند و همچنین به سبب جایز الخطا بودن انسان های معمولی (غیر معصوم) یقینا امکان خطا و اشتباه در تصمیم گیری های آن‌ها هست؛
پس ولی فقیه که نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد گزینه بهتری برای اداره حکومت اسلامی بصورت مستقل است، به همین دلیل اگر در حکومت اسلامی رأی و نظر مردم را به‌کار نگیریم امکان خطا، کمتر
و اداره حکومت به صورت مطلوب پیش می رود.
برای راحت تر فهمیده شدن جواب شبهه، ما پاسخ را به سه قسمت تقسیم کرده ایم که در ادامه می‌آید:

?الف) ما برای جواب این شبهه می توانیم از این آیه استفاده کنیم و در حقیقت، برای رأی مردم جایگاهی شبیه مشورت قائل شویم. همان‌طور که خداوند متعال در کلام وحی، به پیامبرش صلی الله علیه و آله فرمود: «وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ – با آنان در كار [جنگ‏] مشورت كن، و چون بر [كارى‏] عزم نمودی، بر خداى توكل كن كه خدا توكل كنندگان را دوست دارد / آل‌عمران، ۱۵۹»
البته عده ای سوء استفاده کردند و گفتند: «پس ما می توانیم با مشورت خود ، خلیفه و جانشین رسول صلی الله علیه و آله و سلم را انتخاب کنیم» اما دقت ننموده اند که خدا فرموده در امور خودشان با آن ها مشورت کن، نه اینکه در اوامر الهی مشورت کن.

?ب) حکومت جمهوری اسلامی بهره مند از نعمت ولایت فقیه است، و در حقیقت ولایت فقیه نیز ادامه ولایت رسول الله صلی الله علیه و آله است. همان طور که خداوند متعال به پیامبرش امر می کند که در امور مردم با خودشان مشورت کن پس می توان این گونه نتیجه گرفت که چهارچوب‌ اصلی حکومت جمهوری اسلامی بر اساس احکام، ضوابط و حقوق الهی مشخص و روشن است، اما در چگونگی اجرا، نظر مردم شرط و مهم است. مگر این که نظری دهند که از چهارچوب اسلام خارج شود.

?ج) حال اگر مردم به واسطه جهل و نادانی مرتکب خطایی شوند، چه می شود؟ اشکال وقتی وارد است که کسی آن ها را متوجه نکرده باشد، اما وقتی امام معصوم علیه السلام روشنگری کند و یا در دوره غیبت، ولی فقیه آنان را آگاه و متذکر کند، دیگر بهانه ای برای نادانی و انتخاب غلط باقی نمی ماند.

?د) انتخاب های مردمی در چهارچوب اسلام، بین اصلح و غیر اصلح است؛ اصلح یعنی “بهترین انتخاب”، نه “انتخاب خوب”. نامزدها در چهارچوب قوانین حکومت اسلامی- یعنی عدم مغایرت با اسلام- به میدان می آیند؛ “ولایت فقیه”، شاخص های گزینه ی “اصلح” را بیان می دارند، اما انتخاب نهایی با خود مردم است.

? نتیجه: درست است که گاهی مردم خطا می روند و ممکن است امام و رهبر را به مسلخ بکشانند-همانند واقعه جانسوز عاشورا- اما وظیفه امام و رهبر ابلاغ و توصیه است: « فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ الْمُبِينُ – پس اگر باز روی بگردانند (ای رسول ما) بر تو تبلیغ روشن رسالت (و اتمام حجت) بیش نیست/ نحل، ۸۲» البته طبیعی است که گاهی مردم می پذیرند و گاهی نمی پذیرند. راه خیر و شر به مردم عرضه می شود همانطور که خداوند می فرماید:«وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ – و او را به راه خیر و شرّ هدایت کردیم!/ بلد، ۱۰» پس مردم باید با فکر و تامل خودشان و با استفاده از توصیه های رهبر جامعه، راه درست را انتخاب کنند؛ لذا ما می توانیم با الهام گرفتن از نظر و رای مردم در اداره کردن نظام، حکومت اسلامی داشته باشیم همانطور که در کشور عزیزمان ایران حکومتی اسلامی برقرار است.

⬅️ بر گرفته از سایت های:

Www.Islamquest.net
Www.x-Shobhe.com

ثبت دیدگاه

2 دیدگاه برای “❓آیا نظام کنونی ایران، اسلامی است؟”
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.