ولایت فقیه در روایات (۳)
14 می 2020 - 14:57
بازدید 953
پ
پ

ادامه شبهه ۱۰: آیا ولایت فقیه در روایات اثبات شده است؟

برای اثبات ولایت فقیه، یکی از روایاتی که افراد زیادی از جمله امام خمینی(رحمة الله علیه) به آن تمسک جسته‌اند، این روایت نورانی رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله وسلّم) است که می‌فرمایند:
«الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرّسُل… .
فقها امین و مورد اعتماد پیامبرانند… .»¹

ولایت فقیه
ولایت فقیه در روایات

زمانی که رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله) وظیفه‌ی امانت‌داری پیامبران را بر عهده‌ی فقها قرار می‌دهند، در واقع فقها را وارث وظایف انبیا می‌دانند؛ و هر آنچه بر عهده‌ی پیامبران بود بر عهده‌ی فقها نیز است.

از طرفی، همانطور که قرآن، روایات، تاریخ و… گواهی می‌دهند، پیامبران إلهی در این دنیا، وظیفه‌ی مرجعیت دینی و سیاسی انسان‌ها و هدایت آنان به صراط حق را بر عهده داشتند؛ و این مهم برای آنان ممکن نبود مگر با تشکیل حکومت. چراکه بدیهی است احیا و مدیریت تمام ابعاد زندگی اجتماعی مردم، حفظ مرزهای قلمرو مسلمانان از حیله‌های دشمن، صرف وجوهات شرعی در مسیر خود و… تحت حکومت طواغیت امکان‌پذیر نیست. پس تشکیل حکومت نیز از وظایف انبیا به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

ولایت فقیه در روایات (۲)

حال که روشن شد وظایف انبیا، وظایف فقها نیز است، پس معلوم می‌شود فقها، در زمان غیبت معصوم، علاوه بر مرجعیت دینی باید ضمانت سیاسی و حکومتی مردم را نیز که وظیفه‌ی انبیا بود عهده‌دار شوند.

برگرفته از: دلدادگان

  1. به نقل از: اصول کافى، ج۱، ص۵۸، کتاب فضل العلم، باب المستأکل بعلمه و المباهى به، حدیث۵؛ مستدرک الوسائل، باب ۳۸، روایت۸.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.