ولایت فقیه در روایات (۲)
25 فوریه 2020 - 19:13
بازدید 1438
پ
پ

ادامه شبهه ۱۰: آیا ولایت فقیه در روایات اثبات شده است؟

در ادامه مطلب بررسی ولایت فقیه در روایات ، به بررسی توقیع شریف حضرت صاحب الزمان علیه السلام می‌پردازیم:

توقیع شریف امام زمان ارواحنا فداه به اسحاق بن یعقوب

شیخ صدوق روایت می کند: حدثنا محمد بن عصام الکلینی…عن اسحاق بن یعقوب، قال سألت محمد بن عثمان العمری ان یوصل لی کتابا قد سألت فیه عن مسائل اشکلت علیّ فورد فی التوقیع، بخط مولانا صاحب الزمان علیه السلام: «اما ما سألت ارشدک اللّه و ثبتک…» الی أن قال: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانّهم حجتی علیکم و أنا حجة اللّه علیهم… و السلام علیک یا اسحاق بن یعقوب و علی من اتّبع الهدی.»

ترجمه

اسحاق‌ بن یعقوب مى‏ گوید: «از محمد بن عثمان – رضى الله عنه – خواهش كردم نامه مرا كه مشتمل بر پاره ‏اى از مسائل مشكلى كه برایم پیش آمده بود، به ناحیه مقدسه تقدیم دارد. (او هم پذیرفت) و جواب آن به خط مولایم امام زمان علیه السلام بدین قرار صادر شد:

« اما در مورد چیزی که سؤال کرده ای، خداوند تو را هدایت كند و بر اعتقاد حق ثابت و پایدار بدارد…» تا اینکه فرمودند: « و اما حوادثى كه براى شما پدید مى‏ آید (و حكم آن را نمى‏ دانید) پس رجوع كنید به راویان حدیث ما؛ زیرا آنها حجت من بر شما هستند، و من هم حجت خدا بر آنها هستم… و سلام بر تو اى اسحاق بن یعقوب و سلام بر كسانى كه راه هدایت را پیش گرفته ‏اند.»

ولایت فقیه در روایات
ولایت فقیه در روایات

چند نکته:

نکته۱: تمام افرادی که دراین سند نامشان آمده، والاقدر و مورد اطمینان هستند و تنها، وثاقت اسحاق بن یعقوب در سلسله سند مورد اشکال قرار گرفته.

نکته۲: جمع محلی به «ال» در «الحوادث» مفید عموم و استغراق است و دربرگیرنده همه مراتب، شبهات حکمیه، موضوعیه درتمام موارد است از این رو، در زمان غیبت، برای حل این حوادث، باید به فقیه عالم جامع الشرایط که نایب امام عصر است، مراجعه شود تا بادقت و استفاده از دیدگاه شرع و عقل، احکام حوادث را روشن سازند.

اشکال۱: نمیتوان رجوع به فقها در مسائل حکومتی را از این روایت استفاده کرد.


▫️پاسخ: امام علیه السلام، فقیهان را حجت خویش معرفی کرده و این با مواردی مناسب است که فقیه به اعمال نظر می پردازد. اگر می فرمودند:«فانهم حجت اللّه علیکم»، دراین صورت میتوان برداشت کرد که فقیهان بیان کننده احکام الهی هستند؛ درحالیکه ائمه علیهم السلام، غیر از بیان احکام، از جهت ولایت سیاسی نیز بر امت، حجیت کلی داشته اند.

بیشتر بخوانید:

رأی مردم در نظام جمهوری اسلامی تا چه اندازه تأثیر دارد؟

اشکال۲: با نصب ایشان ندارد زیرا حجت میتواند با وکالت از سوی معصوم یا انتخاب از جانب مردم نیز جمع شود.


▫️پاسخ: تمام کسانی که بااین روایت بر ولایت فقیه استدلال کرده اند، از آن، ولایت انتصابی را برداشت کرده اند. مرحوم صاحب جواهر، بیان میکند که بر مضمون این توقیع اجماع قولی و فعلی وجود دارد پس نصب فقها ازطرف امام را متحقق میداند.


ازطرفی تفکیک بین حجت بودن فقها و نصب آنان خلاف فهم عرفی است و ازجمله دقت های علمی است که اخیراً برخی منتقدانِ ولایت انتصابی فقهیِ آن را مطرح کرده اند. درحالیکه در فهم آیات و روایات، فهم عرفی ملاک و مبنا است.

ادامه دارد…

برگرفته از :
www.intjz.net

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “ولایت فقیه در روایات (۲)”
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.