پ
پ

وجود مقدس حضرت بقيةاللَّه (ارواحنافداه) استمرار حركت نبوت ها و دعوت هاى الهى است، از اول تاريخ تا امروز؛ يعنى همان‌طور كه در دعاى ندبه مى‌خوانيد، از «فَبَعضٌ أسكَنتَهُ جَنَّتَك» (اقبال الاعمال، ص۲۹۷ و مفاتیح الجنان، دعای ندبه) – كه حضرت آدم است – تا «الى أن إنتَهَى الأمر» (همان) – كه رسيدن به خاتم‌الانبياء (صلّى‌اللَّه‌عليه‌واله) هست – و بعد مسئله وصايت و اهل بيت آن بزرگوار، تا مى‌رسد به امام زمان؛ همه، يك سلسلة متصل و مرتبط به هم در تاريخ بشر است.
اين، بدين معناست كه آن حركت عظيم نبوت ها، آن دعوت الهى به‌وسيله‌ پيامبران، در هيچ نقطه‌ اى متوقف نشده است. بشر به پيامبر و به دعوت الهى و به داعيان الهى احتياج داشته است و اين احتياج تا امروز باقى است و هر چه زمان گذشته، بشر به تعاليم انبيا نزديك تر شده است. امروز جامعه بشرى با پيشرفت فكر و مدنيت و معرفت، بسيارى از تعاليم انبيا را – كه ده‌ها قرن پيش از اين، براى بشر قابل درك نبود – درك كرده است. همين مسأله‌ عدالت، مسأله‌ آزادى، مسأله‌ كرامت انسان – اين حرفهايى كه امروز در دنيا رايج است – حرف هاى انبياست. آن روز عامه‌ مردم و افكار عمومى مردم اين مفاهيم را درك نمى‌كردند. پى‌درپى آمدن پيغمبران و انتشار دعوت پيغمبران، اين افكار را در ذهن مردم، در فطرت مردم، در دل مردم، نسل به نسل نهادينه كرده است.
آن داعيان الهى، امروز سلسله شان قطع نشده است و وجود مقدس بقيةاللَّه‌الاعظم (ارواحنافداه) ادامة سلسلة داعيان الهى است، كه در زيارت آل ياسين مىخوانيد: «السّلامُ عَلَيكَ يا داعىَ ‌اللَّهِ و رَبّانىَّ آياتِه»؛ يعنى شما امروز همان دعوت ابراهيم، همان دعوت موسى، همان دعوت عيسى، همان دعوت همه پيغمبران و مصلحان الهى و دعوت پيامبر خاتم را در وجود حضرت بقيةاللَّه مجسم مى‌بينيد. اين بزرگوار، وارث همه آن هاست و دعوت و پرچم همه آن ها را در دست دارد و دنيا را به همان معارفى كه انبيا در طول زمان آورده‌اند و به بشر عرضه كرده‌اند، فرا مى‌خواند؛ اين، نكته مهمى است. (بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نيمة شعبان ۲۹/۰۶/۱۳۸۴)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.