معصوم بودن یا نبودن رهبری
04 فوریه 2022 - 0:15
بازدید 450
پ
پ

شبهه

علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و کسی که سید علی خامنه‌ای او را نماینده خود در خراسان رضوی قرار داده، مدعی شده است آقای خامنه‌ای در زمره معصومین است! او در ضمن سخنرانی‌ای، بیان کرده هر کس منکر معصوم بودن رهبری شود، یا دیوانه است یا دشمن!


پاسخ اجمالی

ادعایی که در متن شبهه به آیت‌الله علم‌الهدی نسبت داده شده، تحریفی بیش نیست. این سخن، عبارتی تقطیع شده از صحبت‌های ایشان است که خلاف منظورشان را می‌رساند. آنچه از اصل صحبت‌های ایشان برداشت می‌شود، این است که ایشان بیان می‌کنند حتی با وجود معصوم نبودن رهبر، ما نمی‌توانیم صرفا به خاطر متفاوت بودن نظر ایشان با نظر خودمان، ادعا کنیم تصمیمات ایشان اشتباه است؛ چراکه علاوه بر حکیم بودن و نبوغ ذاتی رهبری، ایشان در تمامی مسائل، با متخصصان آن حیطه مشورت کرده و چه بسا از ادله و مدارکی مطلع‌اند که برای ما آشکار نشده است. لذا ما نمی‌توانیم بر اساس نظر شخصی خودمان که در آن، از نظرات تخصصی و همه مدارک موجود استفاده نشده، بگوییم ایشان چون معصوم نیستند پس اشتباه می‌کنند!
متن اصلی صحبت‌های ایشان، در پاسخ تفصیلی ذکر خواهد شد.


پاسخ تفصیلی

در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۳، آیت اللّه علم‌الهدی در جلسه تفسیر سوره مبارکه کوثر، در مهدیه مشهد، پاسخی نسبت به سوال یکی از حضار ارائه می‌دهند که شبهه مذکور، نسبت به این سخن ایشان مطرح شده است.
در ذیل، متن پیاده شده از نوار سخنرانی ایشان آورده شده که مطالعه آن، بی‌اساس بودن این شبهه را روشن می‌کند. متن سخنرانی چنین است:

«مسأله ولایت و رهبری مسئله کوچکی نیست. ما قائل نیستیم ولی فقیه معصوم است؛ اما اگر بنا شد بنده بگویم ولی فقیه اشتباه کرده و معصوم نیست، حق هم ندارم هرچه که به نظرم درست نیامد را بگویم اشتباه کرده است! چون ولی فقیه در عینی که معصوم نیست اما حکیم است. در عین حال “حافظا لدینه، مخالفا لهواء، مطیعا لامر مولا” هست. خب معلوم است او وقتی می خواهد در موردی نظر بدهد و در موضوعی حکم کند، طبیعی است که مشورت های لازم و نظریه های گوناگون را بررسی می کند و این نیست که بر اساس شناخت فردی خود علیرغم استعدادهای بالا و نبوغی که دارد اکتفا کند. حالا اگر ولیّ فقیه در یک موضوعی به نتیجه‌ای رسید که نظر من مخالف او بود، اولاً حق ندارم بگویم اشتباه کرده است؛ چون بنده که این نظر را دارم با چند کارشناس مشورت کرده‌ام و چند نظریه تخصصی گرفته‌ام؟ چقدر روی اسناد و مدارک و ادله موضوع بحث و بررسی کرده‌ام که به این نظر رسیده‌ام که بگویم این تحقیق و پژوهش من به مراتب بالاتر از پژوهش ولی فقیه است و من به این نظر رسیدم و او به این نظر رسیده‌ام پس اشتباه کرده است؟! این جور نیست که هر کسی که بگوید نظرم مخالف است پس او اشتباه کرده است. این حرف درستی نیست. تمام خصوصیات ولیّ فقیه اعم از حکیم بودن، مرجع بودن، موید از طرف امام زمان است به کنار، همه این حرف‌ها را بگذاریم کنار، رهبری عنصری نخبه، سیاسی، اجتماعی و فکری است. در این حد که قبول دارید رهبری را؟ این وقتی بخواهد تصمیم بگیرد در جریان هدایتی یک ملت و امت، آیا بر اساس خواسته نفسانی و فکر شخصی‌اش تصمیم می‌گیرد؟ یا نه، ده مورد کارشناسی و صد مورد شناخت را زیر و رو می‌کند و اسناد و مدارک و دلایل و بعد تصمیم می‌گیرد و بنده هیچ تحقیق و تفحصی نکرده‌ام و هیچ سند و مدرکی هم ندارم، صرفا نظرم مخالف رهبری است، بعد بیایم بگویم رهبری که معصوم نیست؛ ممکن است اشتباه کند! اگر کسی این حرف را زد، یا دیوانه است یا دشمن است و درصدد قدرت‌یابی ابزار دشمن شده است و ستون خیمه نظام را هدف قرار بدهد. این را از هر دهنی شنیدید که رهبری که معصوم نیست! دنباله این حرف رویارویی با پیغمبر است. همه می‌گویند رهبری معصوم نیست و کسی نمی‌گوید ایشان معصوم است؛ اما این رهبری که معصوم نیست دلیلی نیست که حرف او اشتباه است و تو اشتباه نکرده‌ای! تو چه دلیلی داری که او اشتباه کرده است و تو اشتباه نکرده‌ای؟ به صرف اینکه او معصوم نیست؟ این مسائل را باید حلاجی کنیم تا حل شود برایشان.»


برگرفته از کانال: https://eitaa.com/Wiki_Shobhe

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.