دین شناسی حضرت امام خمینی ره
08 ژوئن 2019 - 7:00
بازدید 773
پ
پ

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «روزی که ما پشت سر امام عزیز و علمدار اسلام ناب شعارهای اسلام واقعی را مطرح می‌کردیم، می‌دانستیم که دشمن‌ها و قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها در مقابل ما صف‌آرایی می‌کنند. در صدر اسلام هم این‌گونه بود. آن روزی که یهودی‌ها، منافقان، کفار و مشرکان اطراف مدینه پیامبر(ص) را محاصره کردند و جنگ‌های احزاب و خندق را به وجود آوردند، مؤمنین واقعی گفتند: «هَذَا مَا وَعَدَ اللَّهُ وَرَسُولِه» (احزاب/ ۱۳) این صحنه‌ای که الان شکل گرفته، خدای متعال قبلاً وعده‌اش را به ما داده بود.

پیامبر(ص) به ما وعده‌اش را داده بود: «و صدق الله و رسوله» خدا و پیامبر(ص) راست گفتند. بنابراین خود این مقابله و هزینه دادن، یک وعده الهی است. معلوم است که تقابل ایجاد می‌شود. هر مقدار این تقابل، عمیق‌تر و شدیدتر شود، نشان‌دهنده پیشرفت بیشتر اسلام واقعی است، چون وقتی دشمن همه امکاناتش را به میدان می‌آورد، یعنی شما را خیلی قوی می‌بیند. وقتی همه فکر و ذکرش می‌شود این که چگونه با شما برخورد کند و همه احزاب هم‌صف می‌شوند، یعنی شما قدرت پیدا کرده‌اید و این نهال، ریشه‌دار شده است. « هَذَا مَا وَعَدَ اللَّهُ وَرَسُولِه»

«این چیز تازه‌ای نیست. خدا و رسولش به ما گفته بودند که بدها و شریرها و فاسدها علیه شما همدست خواهند شد، بنابراین آنها چون صدق وعده‌های الهی را دیدند، ایمان‌شان قوی‌تر شد.» بنابراین، این مقابله‌ها و هزینه پرداخت کردن‌ها، ایمان طرف اسلام ناب را قوی‌تر می‌کند.

مقام معظم رهبری تعبیری را به کار می‌برند که مطلب را برای ما کمی روشن‌تر می‌کند و آن هم اسلام امام خمینی است. «این خون تازه‌ای که در رگ‌های امت اسلامی دوید و دشمنان را بسیار دستپاچه و سراسیمه کرد و آنها نیروهایشان را روی هم گذاشتند تا این پدیده عظیم، یعنی اسلام انقلابی که امروز آن را یک ملت فریاد می‌کند، با او مبارزه کنند و از روز اول تا امروز در طول این ۲۰ سال مبارزه کرده‌اند، مبارزه با چیست؟ مبارزه با عزت و استقلال ملت ایران، مبارزه با هویت ملت ایران است.»

امروز خیلی‌ها مطرح می‌کنند که ما اصلاً چرا باید با امریکا مسئله داشته باشیم؟ مسئله‌اش این است که او می‌خواهد هویت ما را از ما بگیرد. عزت و استقلال ما را می‌خواهد بگیرد. جلوی او نایستیم؟ خیلی بدیهی است. منتهی ابزارهای هنری و تبلیغی چنان مسئله را تغییر می‌دهند که متأسفانه گاهی قشری از ما همان حرف‌ها را تکرار می‌کنیم.

«اما چون اسلام است که این عزت را داده و به ملت ایران هویت و قدرت بخشیده است تا بتواند آرزوها و آرمان‌های خود را نترسد و از دشمن بگیرد، اینها با اسلام دشمن هستند، چون اسلام است که این اعتبار را به ملت ایران بخشیده است، با اسلام دشمن‌اند.»

همین که این بنده خدا که نه، بنده شیطان می‌گوید اسلام نمی‌تواند کشورهای اسلامی را به مدرنیته برساند، بنابراین شما باید با اسلام مبارزه کنید تا بتوانید به مدرنیته و پیشرفت و توسعه برسید.

«دشمنی با اسلام انقلابی، اسلام امام، اسلام زندگی‌بخش، اسلامی که وقتی پرچم‌اش برافراشته می‌شود، همه دنیا را به خود متوجه می‌کند، دشمنی با این اسلام به خاطر این است که اسلام دست بیگانگان را از اینجا کوتاه کرد و منابع این کشور را از دست بیگانگان نجات داد، لذا امروز خدمت به ایران و خدمت به ملت ایران عبارت از خدمت به اسلام است؛ اگر شما حتی انگیزه اسلامی ندارید و اگر شما یک ناسیونالیست دو آتشه واقعی هستید، اگر شما یک ایران‌گرای محض هستید، اگر می‌خواهید مجد و عظمت دوران کوروش را احیا کنید.» همین‌هایی که رفتند سر قبر کوروش، اگر واقعاً دنبال آن مسیر هستید، باید دنبال خدمت به اسلام باشید، چون اسلام می‌تواند این کار را انجام بدهد.

در دیدگاه رهبری معظم انقلاب، مردم‌سالاری و نقش مردم یک امر تشریفاتی و صرفاً برای پیدا کردن مقبولیت نیست، بلکه خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. گویندگان سایر دیدگاه‌ها هم محترم، انقلابی، مجتهد، صاحب‌نظر و اسلام‌شناس هستند، ولی من چه دیدگاهی را می‌پذیرم و شما چه دیدگاهی را می‌پذیرید؟ باید روی این موضوع بحث و تأمل بشود.

منبع: دین‌شناسی حضرت امام خمینی (ره)، درس گفتارهای حجت‌الاسلام علی ذوعلم، ۱۳۹۵

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.