دلایل مرکب از عقل ونقل
۱- پيرامون آية «هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُون»[۱]
از هر كسى كه با دين آشنا باشد بپرسيد آقا! «هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُون»؟[۲] چه جواب خواهد داد؟ جواب خواهد داد: لا؛ ما يستوى الّذين يعلمون والّذين لايعلمون.[۳] بعد بپرسيد: خب؛ «الَّذينَ يَعْلَمُونَ» و «الَّذينَ لا يَعْلَمُون» كدام اولى هستند؟ مى گويد: خب؛ «الَّذينَ يَعْلَمُونَ» اولى هستند.
بعد گفته بشود كه آن كسى كه مى خواهد احكام الهى را جارى بكند در جامعه، يعنى مجرى احكام الهى باشد و والى بر جامعه باشد و حاكم بر امور اجتماع باشد، اين علم به چى داشته باشد خوب است؟ علم به هندسه؟ علم به طب؟ علم به آشپزى؟ علم به ميكروبشناسى يا علم به كتاب و سنت؟ خواهد گفت: خب پيداست؛ علم به كتاب و سنت.
ولی فقیه یعنی:«الذی یعلم ولایعمل »یا «الذی یعلم و یعمل» ؟
حالا اگر دو نفر عالم به كتاب و سنت داشتيم، يكى «الذى يعلم و لا يعمل»[۴] ـ «رُبَّ تَالِي الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَلْعَنُه»[۵] ـ يكى هم نه؛ «الذى يعلم و يعمل»،[۶] كدام اولى هستند؟ خواهيد گفت: «الذى يعلم و يعمل»؛ يعنى همان ولى فقيه؛ ولايت فقيه يعنى اين!
پس می بينيد يك اصل مورد قبول همه است، كه مصداق توحيد الهى است؛ يعنى ما اگر بخواهيم موحّد باشيم، بايد در جامعهاى زندگى كنيم كه احكام خدا در آن جامعه اجرا بشود و در رأس آن جامعه هم يك فقيه، يك دين شناس آن هم عادل، عامل، فقيه، زكى، عارف بالله، يك چنين كسى باشد. آيا اين حقيقت را مسلمين جهان مى دانند؟ اگر مى دانند چرا در راهش حركتى نمى كنند؟ چرا در راهش قيامى نمى كنند؟ پس بنده مى گويم: نمى دانند! اين رسالت ماست كه بايد به مسلمين جهان بگوييم.[۷]
منبع: کتاب ولایت فقیه برگرفته ازکتاب ولایت فقاهت ص۳۳
برچسب ها: اثبات ولایت فقیه، دلایل مرکب ازعقل ونقل، امام خامنه ای، رهبر
[۱]. زُمر: ۹
[۲]. آيا آنان که ميدانند با آنان که نميدانند، يکسانند؟ (زمر: ۹)
[۳]. نه؛ آنان که ميدانند، با آنان که نميدانند، يکسان نيستند.
[۴]. کسي که ميداند اما به دانش خود عمل نمي کند.
[۵]. چه بسيار تلاوت کنندة قرآن، که قرآن او را لعنت ميکند. (جامع الأخبار، ص ۴۸)
[۶]. کسي که ميداند و به دانش خود عمل مي کند.
[۷]. بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع علماى شيعه و سنى ايرانشهر ۹/۲/۱۳۶
ثبت دیدگاه