پ
پ

شبهه ۶: در راه این انقلاب، خون های فراوان داده و سختی های زیادی کشیده شده؛ اما آیا جمهوری اسلامی توانسته برای ما مردم کاری کند؟ آیا واقعا وضع مردم از دوران پهلوی بهتر شده است؟ حکومت جمهوری اسلامی بهتر است یا حکومت پهلوی؟

حکومت جمهوری اسلامی یا حکومت پهلوی؟
حکومت جمهوری اسلامی یا حکومت پهلوی؟

پاسخ: در ابتدا لازم به ذکر است که برای مقایسه بین دو حکومت، باید تمامی اهداف، امکانات و موانع پیش روی آن دو حکومت و نیز کارکردها و عملکردهای علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و… آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

مطلب پیش رو، در این مرحله از پاسخگویی، تنها به ذکر سه جهت از وجوه قیاس حکومت اسلامی با حکومت پهلوی می پردازد:

۱- ماهیت و ساختار حکومتی

شیوه حکومت در ایران، قبل از پیروزی انقلاب، به صورت حکومت سلطنتی بود که در آن تمامی اختیارات مملکت همچون انتصاب و برکناری وزرا، استانداران و… در دستان یک شخص واحد قرار می گرفت.

به اعتراف موافقان و مخالفان حکومت پهلوی، در آن زمان قوا و نهادهای رسمی اختیاری از خود نداشتند.

اما پس از انقلاب اسلامی، شکل حکومت به خواست مردم به صورت “جمهوری اسلامی” درآمد که بر این اساس حکومت اصلی از آن خدا است و ساختار آن، سه رکن دین، مردم و رهبری را در بر می گیرد؛ بدین شرح که کلیه قوانین جمهوری اسلامی بر اساس موازین اسلام تدوین شده و قوای سه گانه زیر نظر ولایت مطلقه فقیه اعمال می شوند و وظیفه رفع اختلافات بین قوا بر عهده رهبری می باشد.

زور و استبداد

همانطور که مشخص است حکومت پهلوی بر پایه زور و استبداد تشکیل شده‌؛ و ضمن اینکه مردم در آن نقشی نداشتند به دلیل دست نشانده بودن آن حکومت توسط قدرت های خارجی، از استقلال سیاسی و مدیریتی نیز برخوردار نبود. اما جمهوری اسلامی بر اساس خواست و انقلاب اکثر مردم ایجاد، و بر ماهیت ملی، استقلال، مشروعیت و مقبولیت تکیه دارد‌؛ لذا در آن تنها افرادی که از ویژگی های خاصی برخوردارند می‌توانند به حکومت دست پیدا کنند.

منابع انسانی

از سوی دیگر منابع انسانی هر جامعه ای، مهم ترین عامل پیشرفت آن جامعه است که روشن است در حکومت های استبدادی چون حکومت پهلوی، به دلیل عدم توجه به آموزش و مهارت دهی به مردم، آثار شومی در وضعیت اقتصادی، فرهنگی و… به وجود می آید که تفاوت این وضعیت در دوران جمهوری اسلامی با مطالعه آمار در زمینه علمی و دانش و… به دست می آید.

این مطلب میتواند گام اول برای رسیدن به پاسخ سؤال حکومت جمهوری اسلامی بهتر است یا حکومت پهلوی؟ باشد.

بیشتر بخوانید:

جمهوری اسلامی آری یا خیر؟

آیا نظام کنونی ایران، اسلامی است؟

۲- حوزه فرهنگی و اجتماعی

ارتقای ملت ایران از نظر فرهنگی و اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست.

اضافه بر آن بررسی و مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های گوناگون، زمانی ارزش بیشتری پیدا می کند که تمامی این دستاوردها با توجه به شرایط کشور و وجود جنگ، تحریم های فراوان ،ترور دانشمندان ملی و استقلال نظام در پیشبرد این موفقیت ها و بدون کمک گرفتن از هیچ کشور بیگانه ای در نظر گرفته شوند.

۳- مقیاس آموزش عالی

این تفاوت تا آن جایی است که در حکومت پهلوی، ما حتی در مقطع کاردانی نیز نیازمند اعزام دانشجو به خارج از کشور بودیم در حالی که اکنون در تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی به خودکفایی رسیده‌ایم و اعزام دانشجو به صرف مراودات علمی و فرهنگی انجام می‌شود.

آمارهای پایگاه های استنادی بین المللی نیز حاکی از رشد سه برابری مقالات چاپ شده ی ایرانیان می باشد با ذکر این نکته که در حال حاضر کشورهای بیشتری برای کسب سکوهای علمی دنیا با یکدیگر رقابت می کنند.

ادامه دارد….

برگرفته از سایت بصیرت

برای مطالعه بیشتر:

مقایسه جمهوری اسلامی با پهلوی

ثبت دیدگاه

2 دیدگاه برای “حکومت جمهوری اسلامی یا حکومت پهلوی؟”
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.