23 سپتامبر 2019 - 14:20
بازدید 812
پ
پ

شبهه ۴

با توجه به تاریخ اسلام و سیره ائمه(علیهم السلام) معصومین(علیهم السلام) چیزی را به عنوان جمهوری اسلامی در نوع حکومت خود قرار نداده اند.

چرا در ایران جمهوری اسلامی در قالب حکومت برگزیده ی اسلام، انتخاب شده است؟

جمهوری اسلامی آری یا خیر؟
جمهوری اسلامی

پاسخ:

با مطالعه ی منابع اسلامی در می یابیم دین مبین اسلام هیچ نوع حکومتی را با تعیین جزئیات مربوط به ساختار آن، معرفی نکرده است؛ بلکه با ارائه ی قوانین و سیاست های کلانی که اَشکال متنوعی را در خود می پذیرند، این امکان را به مسلمانان داده است تا ضمن آزادی و عدم تکلف در انتخاب نوع حکومت، نظامی مطابق با موازین اسلامی انتخاب کنند.

این نظام ها در زمان و مکان های متفاوت می توانند گوناگون باشند و در عین حال هیچ کدام از آن ها با حقیقت اسلام منافاتی ندارند.

ساختار نظام در اسلام


از جمله اصول کلی مربوط به ساختار نظام در اسلام می توان به امور زیر اشاره کرد:
۱٫مشروعیت متصدیان امر حکومت
۲٫ضرورت اسلامی بودن قوانین
۳٫توجه به جایگاه مردم در شکل گیری حکومت و کارآمدی نهادها
۴٫ضرورت نظارت بر مجریان حکومت[۱]


بنابراین مسلمانان باید با توجه به شرایط زمانی و مکانی، بهترین نوع حکومت در آن شرایط را مطابق موازین اسلامی انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید:

رأی مردم در نظام جمهوری اسلامی، چه اندازه تأثیر دارد؟ آیا نظام کنونی ایران، اسلامی است؟

چرا جمهوری اسلامی ؟

اولا: لفظ «جمهوری» منحصر در یک نوع نظام سیاسی نیست و محتواهای گوناگونی را همچون توتالیر، دموکراتیک و اسلامی در بر می گیرد.

بنابراین «جمهوریت» تنها در مقابل حکومت های سلطنتی و دیکتاتوری به کار رفته است. لذا می بینیم که بسیاری از کشورها همچون آمریکا، فرانسه، شوروی سابق و… نظام خود را جمهوری می نامند.


ثانیا: با توجه به شرایط زمان و مکان کنونی، روشن می شود که این نظامْ بهترین رژیم، در تطابق با اصول اسلامی است، زیرا با قید «اسلامی» هم مشروعیت صاحبان حکومت و هم ضرورت اسلامی بودن قوانین را مورد توجه قرار داده و همچنین با قید «جمهوری»، اصل توجه به جایگاه مردم بعنوان مبدأ شکل گیری و کارآمدی تمام نهادهای حکومتی را در بر گرفته است.

بنابراین اگرچه اسلام مدل حکومتی به نام «جمهوریت» را معرفی نکرده است اما متون اسلامی اعم از آیات و روایاتی که به مسئولیت مردم، ضرورت امر شورا، بیعت و…پرداخته اند، موید جمهوری اسلامی هستند «توجه به رأی مردم» را که از اصول مهم جمهوریت است تأیید می نمایند.

جمهوری اسلامی آری یا خیر؟
همه با هم


این امر را نیز باید مورد توجه قرار داد که مفهوم «جمهوری» در نظام اسلامی با مفهوم غربی آن تفاوت دارد. روشن است که جمهوری اسلامی به معنای مشارکت مردم در ایجاد، اداره و نیز ادامه ی حکومت از طریق انتخاب مسئولین و شرکت در همه پرسی ها است و این امر دخالتی در مشروعیت حاکم اسلامی ندارد؛ این در حالی است که جمهوریت در غرب با مشروعیت حکومت برابر است.

[۱]ر.ک: دیلمی، احمد، مقدمه ای بر مبانی حقوقی_ کلامی نظام سیاسی در اسلام، ص۱۴۹

برگرفته از سایت پرسمان

برای مطالعه بیشتر:

چرا جمهوری اسلامی؟ جمهوریت در نظام جمهوری اسلام

اسلام و جمهوریت از دیدگاه امام خمینی رحمةالله علیه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.