تحصیلات بانوان، قبل و بعد از انقلاب
11 فوریه 2020 - 16:26
بازدید 1473
پ
پ

بحث از میزان و کیفیت تحصیلات بانوان، قبل و بعد از انقلاب یکی از مباحث مهم در ارزیابی کارآمدی جمهوری اسلامی است. چراکه زنان نیمی از جامعه اند که نیمی دیگر جامعه را رشد می دهند. کاگفته پیداست که رشد زنان بالطبع رشد جامعه را به دنبال خواهد داشت.

متأسفانه زنان قبل از انقلاب در روند اصلاحی جامعه نقش پررنگ و گسترده‌ای نداشتند. رژیم پهلوی با دست‌اندازی به شعار آزادی زن، عملاً سیاست‌های خود را برای به ابتذال کشاندن زنان و تزلزل در بنیان خانواده‌ها پایه‌ریزی کرده بود. و با اقداماتی که انجام می داد، شأن والای انسانی زن را پایین می کشاند. این امر، زن را از اصلاح و هدایت جامعه غافل کرد؛ اما انقلاب اسلامی این رشد و بلوغ فکری را به وجود آورد که زن در اصلاح جامعه، تربیت فرزند و هدایت فرد، نقش بنیادی دارد.

امام خمینی(رحمه الله علیه) در این باره می فرمایند: «زن‌ها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ مى‏ کنند. قرآن کریم انسان‌ساز است و وظیفۀ زن‌ها نیز انسان‌سازى است. اگر زن‌هاى انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته بشود، ملت‌ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد» 

نگاه فاخر امام خمینی و آیت الله خامنه ای به جایگاه زن،عرصه را برای رشد علمی و فرهنگی بانوان کشور باز کرد و فعالیت های مهمی در این زمینه انجام گرفت.

۱- کاهش بی سوادی زنان بالاتر از ۱۵ سال نسبت به کشورهای دیگر

آمارها نشان می دهد که در سال ۱۹۷۵م(۱۳۶۴ ش) بین ۶۰ تا ۸۰ درصد زنان بالای ۱۵ سال بی سواد بودند. اما در سال ۲۰۱۰م این آمار به ۲۰ درصد رسیده است. یعنی کاهش حدود ۴۰% بی سوادی زنان بعد از انقلاب!!

۲- رتبه اول نسبت دختران به پسران در تحصیلات ابتدایی در دنیا

نتیجه تصویری برای تصاویر کودکان ابتدایی پشت نیمکت

در سال ۱۳۵۰ نسبت دختران در حال تحصیل در مقطع ابتدایی به پسران نزدیک به ۳۵ درصد بوده است. در سال ۱۳۹۳ این عدد به ۵۰ رسید که نشان دهنده توازن و برقراری عدالت آموزشی بین پسران و دختران در کشور است.

۳- افزایش نسبت دختران به پسران در تحصیلات دانشگاهی

۴-افزایش اساتید زن در دانشگاه ها

براساس آمار، از سال ۸۳ تاکنون تقریبا ۶۳ درصد از اساتیدی که از مرکز جذب وزارت علوم تاییدیه دریافت کرده اند، هیات علمی مرد و ۳۷ درصد هیات علمی زن بودند.


بیشتر بخوانید

فهمیده ها، سخنی با بانوان سرزمینم
آمار اساتید زن در هیات علمی دانشگاه‌ها
نقش و جايگاه زن در جمهوري اسلامي ايران


نوشته ای که خواندید ارتقای کمی تحصیلات بانوان، قبل و بعد از انقلاب را بیان می کرد.در نوشته های آینده به بررسی کیفی آموزش بانوان خواهیم پرداخت.


منبع: جمعی از نویسندگان، صعود چهل ساله، مشهد: معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۳۹۷٫

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.