پ
پ

ادله عقلی اثبات ولایت فقیه در کلام علما و فقها

آیت الله مکارم شیرازی :

در امر حکومت اسلامی، اهمال ممکن نیست

شکي در اين نيست که در امر حکومت جامعه اسلامي، اهمال ممکن نيست و اينکه مردم بايد وليّ امري داشته باشند تا امور آنها را اداره کند و حق ضعيف را از قوي بگيرد و در موقع هجوم دشمنان، از ضعفا حمايت کند و انصاف را در مورد مردم و در ميان آنها رعايت کند و حدود الهي را اجرا کند و هر چه را که در دين و دنيا احتياج دارند، سياست‏گذاري کنند.‏همانطور که سزاوار نيست، شک کنيم که خود پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) اين امور را بر عهده داشتند و بعد از ايشان ائمه هدي (عليهم السلام)،اين منصب را عهده‏ دار بودند.

فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت

 و اما بعد از غيبت حضرت صاحب الامر (عليه السلام) يا مرجع اين امور فقيه جامع الشرايط است يا صحيح است که هر کسي اين امور را انجام دهد و قدر متقين، اين است که «فقيه جامع الشرايط»، کسي است که مي‎تواند اين مسئوليت را عهده‎دار شود؛ چون دليل بر مورد دوم (که هر کس بتواند اين امور را انجام دهد)، نداريم و اصل اين است که هيچ کس بر ديگري ولايت ندارد. و ولي فقيه از اين اصل خارج شد، چون ولايتِ شخص فقيه، در همه حال ثابت است.

آيا غير ولي فقيه هم مي‏تواند ولايت داشته باشد يا نه؟

حکومت اسلامي، حکومت الهي است که سياستش از ديانتش و تدبيرش از تشريعش جدا نيست؛ پس کسي که مي‏خواهد حکومت اسلامي را بر پا کند، بايد شناخت کامل به احکام آن داشته باشد؛ همان‏طور که ناچار است که شناخت کامل به امور سياست و کشورداري داشته باشد. و چگونه سزاوار است غير فقيهي ـ که احکام شرع را به‏طور کامل نمي‏داند ـ عهده‏دار اين حکومت الهي شود.

حاکم باید به مذهب و دین اسلام آگاه باشد

حکومت در دو قسم است: حکومت‏هايي که بر اساس «عقيده» بر پا شده، و حکومت‏هايي که اين‏گونه نيست. لذا قسم اول، الهي و قسم دوم، غيرالهي است؛ حکومت الهي، مثل حکومت اسلامي، و غيرالهي مثل حکومت مارکسيستي. بنابراين در هر کدام از اين دو قسم، رئيس حکومت، بايد شناخت کامل و اجتهادي به آن عقيده و آن مذهب داشته باشد. همان‏طور که مخفي نيست بر کسي، که در حکومت‎هاي غيراسلامي نيز حاکم بايد آگاه از عقيده و حال جامعه خود باشد و خلاصه در رأس حکومت الهي اسلامي، بايد حاکمي که آگاه و آشنا به مذهب و دين اسلام است، قرار گيرد.

… ادامه دارد

منبع: ولایت فقیه، ج ۳؛برگرفته از کتاب انوار الفقاهة، آیت الله مکارم شیرازی، ج‏۱، ۴۵۴

برچسب­ها: اثبات ولایت فقیه، دلیل عقلی و نقلی،امام خامنه ای، ولی فقیه،رهبر 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.